Yritykset yhteistyössä IT alan osaajien kanssa

Koskaan aikaisemmin eri aloilla ja varsinkin nettikasinoilla ei ole ollut yhtä tärkeää keskittyä kehittymiseen ja asiakkaiden muuttuvien tarpeiden täyttämiseen. Jopa suurimpien yritysten on helppo tipahtaa top paikoilta, pelkästään sillä, että teknologian kehitystä unohdetaan seurata lyhyen aikaa. Vuosi on jo tähän aivan liian pitkä aika, sillä sosiaalisen median, internetin ja median maailma muuttuu niin nopeasti, ettei siihen ole enää myöhemmin helppo päästä mukaan.

Koska uusia yrityksiä tulee myös jatkuvasti, ovat nämä keskittyneet juuri tämän hetken asiakkaat ja osaavat usein ottaa huomioon suurimmat toiveet ja vaatimukset, joita pelaaja ei välttämättä osaa edes ilmaista, vaan olettaa niiden huomioinnin automaattisesti palvelun suunnittelussa. Aikaisemmin esimerkiksi mobiilin ilmestymisen aika edusti yhtä suurta murrosvaihetta yritysmaailmassa, mutta tällä hetkellä muutokset ovat laajentuneet kattamaan useita eri aiheita.

Mallia Unibetin suunnitelmista

Unibet on maailman suurimpia nettikasinoita ja sillä on toimintaa yli 12 maassa. Työntekijöitä on yli 1 000 ja pelaajia jopa 13,5 miljoonaa. Varsinkin tämän luokan kasinoille on erittäin tärkeää pitää johtoasema ja sen takia Unibet onkin aloittanut uusia yhteistyö suhteita, joilla päästään pitämään kansainvälisten markkinoiden johtoasema. Kasino on valinnut kumppanikseen nopeasti kasvavan IT-yrityksen, jonka tarkoituksena on olla teknologian kehityksen kärjessä ja tarjota ratkaisuja uusien tuotteiden julkaisuille, mobiiliratkaisuille sekä uusimman teknologian hyödyntämiselle. Tarkoituksena on tietenkin antaa pelaajille sellainen käyttökokemus, joka jää unohtumattomasti mieleen ja tämä lähdetään rakentamaan datan avulla. Yhteistyökumppanin mottona onkin, että “onni ei ole sattumaa”. Teknologiaa hyödyntämällä yritetäänkin luoda entistä parempaa käyttökokemusta, saada uusia asiakkaita ja pitää vanhat asiakkaat sivustolla.

Internetin mahdollisuudet hyväntekeväisyysjärjestöille

Teknologian kehittyminen on myös antanut runsaasti mahdollisuuksia hyödyntää ilmaisia mainosreittejä eri ihmisten tavoittamiseksi. Varsinkin sosiaalinen media on ollut suuressa roolissa hyväntekeväisyys yhdistysten osalla, sillä toisin kuin esimerkiksi nettikasinoilla, rahaa on harvoin tuhlattavaksi mainostukseen saakka.

Sosiaalinen media onkin viime vuosina luonut sellaisen ympäristön, jossa voidaan varsin helposti luoda ja ylläpitää organisaatioiden sivustoja ja tavoittaa seuraajia ympäri maailmaa, jolloin myös lahjoitusten määrä saadaan nousuun. Usein nämä alustat myös keräävät tietoa käyttäjistä sekä tarjoavat arvokasta dataa siitä, ketkä sivustoa seuraavat, miten he sinne löytävät, minkälaisesta sisällöstä seuraajat pitävät ja minkälaisen sisällön tuottaminen aiheuttaa negatiivisia reaktioita. Aikaisemmin saman tiedon saaminen olisi vaatinut yhteistyökumppaneita ja kalliita arviointeja. Vaikka tämä on vieläkin tietyllä tapaa käytössä rahakkaiden alojen, kuten nettikasinoiden kohdalla, ei kovin monella muulla yrityksellä ole ollut varaa palkata kalliita IT- ja markkinointitoimistoja. Somen hyödyt markkinoinnissa ovat kiistattomat.

Pienyritysten elämä helpompaa

Teknologian kehittyessä myös lukuisat yhä kätevämmät ohjelmat luoda nettisivuja tai verkkokauppoja ovat nousseet suosioon, sillä kun varastotilaa voidaan ostaa vaikka isommalta yritykseltä, ei lähettämisestä tai myyntitavaran varastoinnista koidu samanlaisia kuluja, kuin mitä aikaisemmin olisi vaadittu. Näin kuka tahansa voi päästä mukaan kansainvälisille markkinoille joko omien tuotteiden avulla tai jälleenmyyjänä. Myöskin suuret alkupanostukset ovat jääneet historiaan, sillä tuotteita voidaan välittää halvan työvoiman ja tuotannon maista lähes puoli ilmaiseksi niihin maihin, joissa asiakkaat ovat valmiit maksamaan sievoisen summan tuotteista.

Vain muutamia esimerkkejä teknologian kehityksen vaikutuksesta

Nettikasinot ovat siitä mainio esimerkki, että ne usein hyödyntävät kaikkia teknologian harppauksia mahdollisimman nopeasti. Tämä näkyy nykyään varsinkin 3D-teknologian ja virtuaalitodellisuuden ottamisena käyttöön, sillä vaikka tekniikkaa ei vielä kovin monilla muilla aloilla käytetä, ovat kasinot omaksuneet niistä parhaimmat ominaisuudet. Nykyään päästään jopa nauttimaan ensimmäisistä VR-kasinoista, jotka kehittyvät hurjaa vauhtia. Virtuaalitodellisuuden tarkoituksena tietenkin luoda mahdollisimman täsmällinen kasino kokemus, johon pelaajat pääsevät kuitenkin käsiksi oman tietokoneen tai puhelimen välityksellä, esimerkiksi VR-lasien avulla. Seuraavat 5 – 10 vuotta tulevatkin olemaan äärettömän mielenkiintoista aikaa, sillä teknologia ei ole koskaan kehittynyt yhtä nopeasti ja se tulee muuttamaan pelaajien ja asiakkaiden odotuksia sekä antamaan uusia mahdollisuuksia.